با گسترش روز افزون فناوري هاي نوين بانكي و ارايه خدمات بيشتري مبتني بر بانكداري الكترونيك توسط بانك هاي عضو شبكه شتاب كشورمان، هر روز به تعداد افرادي كه از اين خدمات بانكي جديد توسط تلفن همراه خود بهره مي برند، افزوده مي شود. پديده نوظهور بانكداري همراه كه حاصل رشد اين تكنولوژي است، به ارائه خدمات بانكي غيرحضوري از طريق سامانه هاي تلفن همراه گفته مي شود.
همزمان با پيشرفت اين فناوري به خاطر خدمات 24 ساعته شبانه روزي و هفت روز هفته آن بدون مراجعه به شعبه يا واحد بانكي و همچنين استقبال گسترده مردم براي پرهيز از اتلاف وقت در صف هاي طولاني كه گاهي اوقات به چند ساعت هم مي رسد، فراهم كردن امنيت آن نيز به علت حملات گسترده، از اهميت ويژه اي برخوردار است.
مطابق با ماده 4 آيين نظام بانكداري الكترونيكي كشورمان كه توسط هيأت وزيران در جلسه مورخ 22/12/1386 به تصويب رسيد، بانك مركزي موظف است با همكاري وزارت ارتباطات و فناوري اطلاعات، تمهيدات لازم را در جهت تأمين امنيت بانكداري الكترونيكي فراهم آورد. مسئوليت برقراري امنيت بانكداري الكترونيكي هم بر اساس استانداردهاي بين المللي بر عهده بانك مركزي است كه اين امر نافي مسئوليت بانك ها در خصوص برقراري امنيت بانكداري الكترونيك نبوده و تبعات ناشي از آن برعهده بانك ها مي باشد.
امروزه حمله به شبكه هاي بانكي چنان رشد فزاينده اي دارد كه با وجود تمام تلاش هايي كه متخصصان امنيت براي جلوگيري از نفوذ به شبكه هاي بانكي و جعل اسناد و هويت اشخاص مي كنند، اما هنوز هم به نظر مي رسد مردم بيشتر از گذشته در معرض خطر ترفندهاي طراحي شده هستند تا آن ها را از پول و اطلاعات شخصي شان جدا كند. متأسفانه آماري كه از سوي مراكز دادگستري كشورهاي مختلف جهان در سال گذشته ميلادي منتشر شده است، نشان مي دهد كه بيشترين كلاهبرداري هاي 2010، همه يا بخشي از آن ها بر روي اينترنت رخ داده است.
اگرچه در ماده 16 آيين نظام بانكداري الكترونيكي، وزارت امور اقتصادي و دارايي مكلف شده است تا سقف يك درصد بودجه فناوري اطلاعات هر بانك را جهت جبران هزينه هاي نفوذ غيرمجاز به اطلاعات حساب هاي مشتريان تأمين نموده و از ضرر و زيان ناشي از استفاده خدمات بانكي الكترونيكي پيشگيري نمايد ولي بهترين راه براي جلوگيري از قرباني شدن توسط كلاهبردارهاي آنلاين، اين است كه كاربران در فضاي مجازي بسيار مراقب بوده و به هر كسي اعتماد نكنند. در زير به پنج روش براي حفاظت از حمله به حساب هاي بانكي و اطلاعات خصوصي شما اشاره مي شود:

پيش پرداخت زودهنگام
همه كلاهبرداري هاي اخير در يك چيز مشتركند و آن هم درخواست كلاهبردار از شما براي پرداخت هزينه هاي كوچك در جهت پيشبرد طرحي مشخص و وعده پول بيشتري بعد از سرمايه گذاري است. اين درخواست هاي جعلي پيشرفت اغلب عبارتند از درخواست سرمايه اندك براي اخذ وام، سرمايه گذاري براي كار در خانه، هزينه مصاحبه براي شغل جديد يا وديعه شركت در مراسم قرعه كشي كه در صورت برنده شدن پول بسيار زياد يا جايزه هاي ارزشمند ديگري به شما تعلق مي گيرد.

پرداخت آنلاين با كارت هاي اعتباري
هدف كلاهبردارها در پرداخت آنلاين توسط كارت هاي اعتباري، دسترسي به شماره حساب هاي بانكي شما همراه با رمز آن ها است. هرچند كه پرداخت ها و خريدهاي انجام شده با كارت اعتباري در بيشتر كشورهاي جهان توسط قانون انتقال الكترونيكي وجوه محافظت مي شوند و پس از صدور صورتحساب بانكي در دوره هاي زماني مشخص و ارسال آن به صاحب حساب و اخذ تأييديه مربوطه، از حساب كاربر كسر مي شود، اما با توجه به اينكه اين قانون در ايران وجود ندارد، همچنان شما بايد از پرداخت هاي غيرمجاز يا نامشروع از حساب تان جلوگيري كنيد.
وظيفه شما برقراري ارتباط امن با سايت هاي بانكداري آنلاين و رعايت تمامي نكات امنيتي هنگام استفاده از خدمات بانكداري همراه براي جلوگيري از انتقال غيرمجاز اطلاعات در طول تراكنش است.

تغيير در اطلاعات شخصي
يك روش كه در چند سال اخير كلاهبردارها بهره زيادي از آن برده اند، ايجاد نام سايت هاي بسيار مشابه با سايت بانك ها است. آن ها معمولاً پس از راه اندازي اين سايت هاي دروغين و طراحي صفحاتي كه بسيار مشابه با بانك اصلي است، يك نامه الكترونيك يا پيام كوتاه را با عنوان بالاترين مسئول بانك، به صورت عمومي منتشر كرده و از صاحبان حساب ها مي خواهند كه مثلاً به دليل تغييرات امنيتي در سيستم بانك مورد نظر، تا ظرف چند روز آينده، رمز كارت هاي خود را تغيير دهند.
در اين روش از صاحبان حساب ها خواسته مي شود كه به سايت اينترنتي جعلي مراجعه نموده و هنگام ورود به سايت، از آن ها شماره حساب، رمز قديم و تغيير آن به رمز جديد خواسته مي شود. همانطور كه اشاره شد، هدف از اين روش، فريب مردم به ارسال شماره حساب هاي بانكي همراه با رمز آن ها و در مواردي خاص نيز به دست آوردن ساير اطلاعات حساس شخصي است. اينجانب چند ماه پيش، يك فهرست بلند بالا را از بي احتياطي كاربران ايراني در اين خصوص مشاهده كردم.
توصيه مي شود در صورت مشاهده چنين پيام هايي ، قبل از تغيير مشخصات و اطلاعات خود، حتماً بررسي هاي لازم را با مراجعه حضوري و نه تلفني به نزديكترين شعبات بانك يا شعبه افتتاح كننده حساب، به عمل آورده و مسئولين شعبات بانكي را نيز در جريان موضوع قرار دهيد.

نمايش اطلاعات حساب بانكي در شبكه هاي اجتماعي
چرا شما بايد اطلاعات حساب بانكي خود را در شبكه هاي اجتماعي همچون فيس بوك قرار دهيد؟ مگر نمي دانيد كه شايد هزاران نفر هر روز اين صفحات شخصي شما را مشاهده مي كنند؟ پس لطفاً اطلاعات شخصي خود را تسليم كلاهبردارها نكنيد.
بسياري از كلاهبردارها در شبكه هاي اجتماعي رخنه كرده اند و  با متقاعد كردن شما به منظور تكميل يك فرم يا ثبت نام در يك اشتراك مجازي جديد، تلاش مي كنند تا شماره حساب، تلفن شما و يا دوستانتان را به دست آورده و براي اهداف شوم خود و كسب اطلاعات بيشتر، از آن ها بهره ببرند.
هرگز فراموش نكنيد كه سهل انگاري در شبكه هاي اجتماعي، آسيب هاي جدي به حريم خصوصي شما، خانواده و حتي دوستانتان وارد خواهد كرد.

خريد از كسي كه نمي شناسيد
اين روزها همه كلاهبردارها بر روي اينترنت تمركز نموده اند. همانطور كه قبلاً هم گفته شد، تا زماني كه اطمينان لازم را كسب ننموده ايد، از خريدهاي اينترنتي در سايت هاي غيرمعتبر جدداً خودداري كنيد چرا كه در اثر بي توجهي در هنگام خريد آنلاين، به راحتي شماره حساب و رمزتان در اختيار كلاهبردارها قرار مي گيرد.
در پرداخت وجوه آنلاين به مؤسسات خيريه نيز كماكان بايد مسايل امنيتي را رعايت نموده و اطمينان لازم را با مشاهده و پيگيري شماره ثبت و مركز ثبت كننده آن به دست آوريد.

بهترين شيوه هاي امنيتي آنلاين
همواره بكوشيد تا از حريم خصوصي خود در فضاي مجازي هر چه بيشتر محافظت كنيد. يادتان باشد كه هر روز گزارشات تازه اي از كلاهبرداري هاي آنلاين توسط پليس و مراكز دادگستري منتشر مي شود.